Több személyes, szerencse alapú, gémer társasjátékok

Fő kategória: társasjáték.

Ezek azok a játékok, amelyeket kizárólag sok időt rászánó felnőttekkel érdemes szerintem játszani, 14 év alatti gyerekekkel nem. Ezek azok a játékok, melyeknek a betanulási görbéje igen hosszú. A játékszabály gyakran javasol a kezdők számára egyszerűsítést. Jó pár játékot le kell játszani ahhoz, hogy megértsük a játék lényegét, és igazán élvezhessük azt, és ez bizony időigényes. Viszont a lent felsorolt játékok esetén megéri a befektetés!

Race for the Galaxy

A Race for the Galaxy volt az egyik első olyan társasjáték, ami közelíti (a kiegészítőkkel pedig el is éri) a gémer szintet, ugyanakkor nem sokkal több, mint egy pakli kártya. Hatalmas ötlet benne szerintem az, hogy egy lapot háromféleképpen is fel tudunk használni: értékkel bíró kártyaként, nyersanyagként és pénzként egyaránt. A játék sztorija a galaxis meghódítása, gyakorlatilag kártyalapok kijátszása, mellyel felfedezhetünk (újabb lapokat vehetünk fel), fejleszthetünk (olyan lapot játszhatunk ki, ami segít az előrehaladásban), bolygót telepíthetünk (olyan lapot játszunk ki, ami termel), termelhetünk, a termést eladhatjuk vagy feldolgozhatjuk.

A játék népszerűségét jelzi a számos kiegészítője. Számítógép ellen és online ellenfelekkel is játszató ezzel: http://keldon.net/rftg/.

A játékból nem esik ki senki, viszonylag jól kiszámolható és elfogadható a hossza, a szerencse tényező nagyrészt elfogadható, nemigazán lehet megsértődni, szóval a legjobbak közé tartozik. Először viszonylag nehéz átlátni, ami persze önmagában nem előny vagy hátrány, hanem egy tulajdonság; gyerekekkel viszont emiatt nemigazán játszható. A doboz mérete viszont a benne található anyaghoz képest túl nagy: ha a gyártó a feldolgozásért járó jutalmakat kártya formában gyártja le, és a játékszabályt is kártya méretűre tervezi, akkor gyakorlatilag egy nagyobb méretű pakli kártya lenne.

Évszakok

Az évszakok játékmechanizmusa egy izmosabb közepes társasjáték, a mélysége viszont már (különösen a haladó lapkákkal) egyértelműen gémer. A játék sztorija szerint varázslók versengenek egymással 3 éven át, bár a játékmechanizmusnak ehhez szerintem nincs sok köze. A mechanizmus egyébként viszonylag egyszerű: kockákkal dobunk, eggyel többel, mint ahányan vagyunk, majd a játékosok lépéssorrendben választanak egyet-egyet. A kockák "energiákat" (kb. olyan mint a nyersanyag, 4 féle lehet), "kristályokat" (gyakorlatilag győzelmi pontok), új "varázstárgyakat" vagy "famulusokat" (gyakorlatilag lapot), "megidézési képességet" (gyakorlatilag új lapelhelyezési lehetőséget) és átalakítási képességet (mellyel "kristályokká" alakíthatjuk az "energiákat", tehát kb. győzelmi pontokká a nyersanyagokat), ill. ezek kombinációit adhatják. A lapok ára bizonyos "energiák", és ezek győzelmi pontok mellett egyéb előnyt is adhatnak (pl. csökkentik az ezt követő lapok árát) vagy okozhatnak kárt ellenfeleinknek (pl. győzelmi pont veszítése). A hatás lehet egyszeres, állandó vagy aktiválható. A játék "36 hónapig" tart, és az, hogy egy-egy forduló után 1, 2 vagy 3 hónapot lépünk előre, a kimaradt kocka dönti el.

Ez így idáig egy átlagosnál nem sokkal összetettebb mechanizmust takar (a legtöbb játékban vannak nyersanyagok, ilyen-olyan módosító lapok, győzelmi pontok, a játékosok többé-kevésbé egymás után lépnek), a "varázstárgyak" és "famulusok" összetettsége, és különösen egymásra hatása viszont már gémer szintekbe emeli ezt a játékot. Az ajánlott alsó életkorhatár egyébként 14 év. Egyébként egy nagyon jó játék annak, aki átlátja a mélységeit, és a játékidő is jól kiszámolhatóan nem túl hosszú. A játék nem determinisztikus a dobókocka és a lapok sorrendje miatt, de nagyságrendekkel nagyobb szerepe van a taktikának a szerencsével szemben. Szóval mindenképpen jó szívvel ajánlom!

Korokon át

A Korokon át (Through the Ages) a leggémerebb gémer játék, amivel valaha találkoztam. A Civ számítógépes játék társasjáték változata, melyben mindenki egy civilizációt építhet a kezdetektől a mai korig, közben termelve élelmiszert, nyersanyagokat, előállítva tudomány pontokat, harci egységeket, építve mindenféle épületeket, és közben gyűjtve a kultúra pontokat. A játék mechanizmusa bonyolult, és a visszajelzések alapjáén társasjáték formájában eléggé élvezhetetlen a túlzott adminisztrációs szükség miatt, amit egyébként nagyon könnyű elrontani. Számítógéppel online viszont egész jó, ahol a játékosok a játékra kell koncentrálniuk, a számításokat elvégzi a rendszer. Az időigénye jól meghatározható, de rendkívül hosszú. A szerencsének jelentős a szerepe, viszont a rendkívül sok döntési helyzetben a megfelelő stratégia kiválasztása a döntő a szerencsés laposztással szemben.

Russian Railroads

A játékban oroszországi vasutat építünk, és fejlesztjük az ipart is. A szabályrendszere eléggé összetett, emiatt gémer játékról van szó, egyébként pár játék után rájövünk arra, hogy ez ketten játszva egy majdnem teljes információs kétszemélyes játék, valójában a mérnökök sorrendje miatt nem determinisztikus. A játékidő nem rövid, de mivel adott a fordulószám, elég jól kiszámolható. A szerencse szerepe közel nulla.

Dice Forge

Ez egy olyan dobókockás játék, ahol a dobókockáink a játék során fejlődnek. Egy-egy lépésben ugyanis változhat a kockánk, és tkp. ez a legfőbb döntés: a lépésünket a kockánk javítására használjuk (ezzel elveszítve egy kört, de növelve esélyeinket a következőkre, viszont kockáztatva aszt, hogy esetleg a játékostársaink közben elhappolják előlünk a jó lapokat), vagy győzelmi pontokat érő, és egyéb előnyöket adó lapokat gyűjtünk.

Terry Mystica

Ebben a játékban bizonyos kiválasztott faj bőrébe bújva terepmezőket alakítunk, építünk, fejlesztünk, feljebb lépünk a kultuszsávon, és közben természetesen gyűjtjük a győzelmi pontokat. Gémer társasjáték, amely 14 év alatt nem ajánlott, sok időt rászánó felnőtteknek viszont igen!

Singapore

A játékban a Szingapúrt szimbolizáló táblát kell fokozatosan betelepíteni, majd a táblán lépegetve termelni, az árut felhasználni, végső soron azokat győzelmi pontokká konvertálni. A játék jellegzetessége, hogy a játékosok nagyban függnek játékostársaik stratégiájától; a mi stratégiánk sikeressége függ az ellenfelek lépésétől. Ez a függés lehet annyira jelentős, hogy a sértődős játékosoknak nem feltétlenül ajánlott.

Edo

Az Edo is egy erőforrás optimalizálós termelős-lépegetős játék, viszont a Singapore-hoz képest jelentősen kisebb mértékben függ az adott játékos stratégiájának a sikeressége az ellenfeleinek a stratégiájától. A játék igen komplex és eléggé hosszú; könnyed családi kikapcsolódásként nem ajánlott, vérbeli gémereknek viszont igen.

Caylus

A játékosok a játékban Caylus várát építik, miközben nyersanyagot termelnek, azokból épületeket vásárolnak, melyek adott esetben további nyersanyagokat termelnek, akik azt használják. Érdekes játék, bár szerintem van egy-két hátulütője. Az egyik az, hogy a vár építéséért messze nem ad annyi jutalompontot a játékszabály, hogy azt helyezné a középpontba. (Nyertem úgy partit, hogy egyáltalán nem tettem le egyetlen téglát sem a várba, hanem a sok pontot érő segédépületekre mentem rá.) A másik a levelező parti vontatottsága: a játékosokra sokszor kerül sor, amikor apró, gyakran triviális döntéseket kell hozniuk.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License