Kategória: Társasjátékok.
Ebbe a kategóriába azok a játékok kerültek, amelyekhez csak papír és ceruza kell.
Ötödölő
Más néven amőba, külföldön gomuku. Két játékos játssza egy négyzetrácsos papíron. Érdemes két külön színű tollat használni, de ha ez nincs, akkor elég két különböző jelet használni, pl. keresztet és kört. A játékosok felváltva rajzolják be a jelüket a négyzetekbe. Az nyer, aki előbb tud rajzolni 5 egymás melletti jelet vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan.
Kockázós
Más néven vonalkázós, ekimekisteki, angolul dots and boxes. Szintén két játékos játssza, és itt is érdemes különböző színű tollat használni. Jelöljünk ki egy részt a négyzetrácsos papíron, majd felváltva húzunk be oldalakat (egyszerre egy-egy kis négyzet oldalát). Aki bezár egy négyzetet, azaz megrajzolta a negyedik oldalát is, az berajzolja a jelét a négyzetbe. A játékot az nyeri, aki több ilyen négyzetet gyűjt.
Torpedó
A két játékosnak külön lapja van, nem látják egymásét. Mindkét játékos rajzol egy 10x10-es négyzetet. Mindketten "elrejtenek" hajókat a saját táblájukon: egy 4, kettő 3, három 2 és négy 1 hosszú hajót, mégpedig úgy, hogy azok még sarkosan se érintsék egymást. A sorokhoz betűjeleket írnak (A, B, …, J), az oszlopokhoz számokat. Majd felváltva "lőnek", bemondva a célzott cellát. A másik játékos megmondja, hogy talált-e, ill. azt is, hogy süllyedt. Aki talált, az újra tippelhet. A játékot az nyeri, aki előbb elsüllyesztette ellenfele hajóit.
Idegen szavak
Ezt a játékot sokan játsszák, és papíron és tollon kívül szükség van még egy idegen szavak szótárára is. (Érdemes megkeresni Bakos Ferenc: Idegen szavak és kifejezése szótára című könyvét, ami némi keresés után pdf-ben elérhető.) Az egyik játékos kiválaszt egy szót, lehetőleg olyat, amit senki sem ismer. Hangosan felolvassa, de a jelentését nem, hanem azt leírja egy papírra úgy, hogy senki más nem láthatja. Mindenki más megad egy általa vélt jelentést, de úgy, hogy a többiek ne lássák, hogy ő mit írt. Ráírja a lapjára a monogramját. Az a játékos, aki a szót választotta, összegyűjti a "definíciókat", összekeveri, belekeveri a sajátját is, majd véletlenszerű sorrendben felolvassa. Utána a játékosok szavaznak, hogy szerintük melyik lehet az igazi.
- A szót kereső játékos annyi mínusz pontot kap, ahányan eltalálták a szavát. Tehát őneki érdeke minél nehezebb szót választani.
- Minden játékos annyi pontot kap, ahányan az ő definíciójára tippeltek. Érdekük tehát minél valósághűbb definíciót kitalálni.
- Azok kapnak még egy pontot akik eltalálták a helyes megoldást. A játékosoknak tehát érdekükben áll a legvalószínűbb lehetőségre tippelni.
A játék addig tart, míg mindenki sorba nem került szó vagy kifejezés választással. A legtöbb pontot szerző játékos lesz a győztes.