Kooperatív játékok

Kategória: Társasjátékok.

Pandemic

A Pandemic a kooperatív társasjátékok mércéje; az a gyártó, amely ilyen játékot készít, az ezzel versenyez elsősorban. A játék arról szól, hogy egy világméretű járvány van kitörőfélben, és a kérdés az, hogy sikerül-e megakadályozni. Ha sikerül, mindenki nyer; ha nem, mindenki bukik. Már az alapjátéknak is számos nehézségi szintje van, a számos kiegészítőről nem beszélve.

Viszonylag behatárolt és elfogadható hosszú ideig tart, kiesésről természetesen szó sincs, a szerencse faktor nagyjából optimális, így alapvetően egy szerethető játék. A legnagyobb hátránya viszont az, ami szinte mindegyik kooperatív játék rákfenéje (a Hanabit kivéve): a csoportnak akkor van a legnagyobb túlélési esélye, ha a leggyakorlottabb játékos irányít, a többiek pedig végrehajtanak.

Hanabi

Az általam ismert kooperatív társasjátékok közül ez az egyetlen olyan, melyben mindenki maga játszik, a döntés tehát nem közös, csak a végeredmény. Ebben a játékban mindenki ismeri az összes játékostársának a lapjait, a sajátjait viszont nem. Mindegyik lapnak van egy színe és egy értéke. Egy-egy lépésben vagy információt mondunk valakinek a lapjairól (megmondhatjuk, hogy melyek adott színűek vagy adott értékűek, viszont korlátozott számú ilyen lehetőségünk van), kijátszunk egy lapot vagy egy lap eldobásával passzolunk (ezzel nyerve egy információs lehetőséget). Kijátszáskor el kell azt érnünk, hogy a megfelelő szín sorába kerüljön, és sorrendbe játsszuk ki a lapokat. Hibázni csak háromszor lehet, a végén pedig megszámoljuk, hogy melyik színből meddig jutottunk, azokat összeadjuk, és ez lesz a csoport összpontszáma. A végeredményt általában a leggyengébb logikai képességekkel rendelkező játékos dönti el, így célszerű hasonló szintű játékosokkal játszani.

A Hanabit úgy érdemes játszani, hogy a játékosok megegyeznek bizonyos konvenciókban. Egészen pontosan: a tapasztalat által kialakított optimális konvenciókat alkalmazzák. Az alábbiak általános konvenciók, melyeket felülírhat a pillanatnyi logika:

  • Fő szabály: színnel játszást, számmal védést jelölünk.
  • A színnel jelölés ezt jelenti: játszd ki a bal oldalit!
  • Alapvetően a jobb oldali nem jelölt lap a dobólap. Ha nem tudunk játszani vagy valami nagyon fontosan mondani a másiknak, akkor mindenképpen érdemes dobni. Így gyakran meg kell "védeni" a lapot a dobástól, pl. ha ötös, vagy egy olyan érték, amelyből a másik már kiment, esetleg ha a következő körben hasznos játszólap lesz.
  • A speciális esetekre érdemes odafigyelni. Pl. ha rögtön az elején valaki egyest jelöl a másiknál, akkor az nyilván nem védő hanem kijátszási szándékkal teszi. És ha több is megjelölődik, akkor balról jobbra haladva el kell kezdeni kijátszani, és majd "szólnak", ha valamelyiket dobni kell.
  • Dobólapra alapvetően nem mutatunk. Alapvető szabályként érdemes megegyezni abban, hogy a jelöletlen lap dobólap, és ezt a másik is tudja. Jobbról balra dobunk, balról jobbra játszunk.
  • Erre viszont érdemes odafigyelni, mert előfordulhat az, hogy védenünk kellene a jobboldali 5-öst és a tőle balra levő 4-est, melynek már kiment a párja. Ha az 5-öst védjük, akkor a 4-es kerül dobóhelyzetbe. Amikor játékot jelölünk a társunknál, akkor arra is oda kell figyelnünk, hogy ha kijátszik egy lapot, akkor előfordulhat-e az, hogy két különböző lapot kellene védenünk egyetlen lépéssel.
  • A "dobólapra nem mutatunk" kivétele a már jelölt lap: ha egy színnel jelölt lap dobólap, de nem nyilvánvalóan, az (pl. nyilvánvaló dobólap a piros akkor, ha már az összes pirosat kijátszottuk), akkor érdemes az értékét is megjelölni, hogy dobja el. Ezzel visszanyerjük azt a clue-t, amit elhasználtunk a jelölésre, viszont lehet két hozadéka: egy másik megjelölt lap, ill. az, hogy számíthatunk arra, hogy meg lesz jelölve dobólapként, tehát ha ez nem következik be, akkor "egyre nagyobb eséllyel" lesz játszólap. (A Hanabi alapvetően egy logikai játék, viszont ha van még lehetőségünk rontani, akkor a vége felé érdemes egy nagyon régóta színnel jelölt lapot megpróbálni kijátszani, különösen az utolsó körben.)
  • Ha többen játszunk, akkor más jelöléssel akár nekünk, a mi lapjainkról is üzenhetnek. Ha egy gyakorlott játékos látszólag logikátlant lép, annak lehet üzenet értéke a mi lapjainkkal kapcsolatban.

Robinson Crueso

A regény által ihletett módon egy lakatlan szigeten kötünk ki, és a célunk rövid távon a túlélés, a játék végéig pedig a megmenekülés. Számos játékmód van, ami igazán változatossá teszi ezt a társasjátékot. Hátránya viszont a játékideje; ez inkább gémer típusú kooperatív társasjáték.

Tiltott sivatag

Egy sivatagból próbálunk elmenekülni, de ehhez először meg kell találni és össze kell szedni a menekülő jármű alkatrészeit, közben ügyelve arra, hogy legyen elég vizünk, és ne temessen el a homok. Többnyire nem szokott sikerülni.

Flash point

Egy égő házból kell kimenekíteni dolgokat.

Dr. Fondor és az Idő Fellegvára

A játékosok műkincseket igyekeznek visszaszerezni. A többihez viszonyítva itt a speciális karakter tulajdonságokat erősebbnek érzem.

Gépregény

A játékosok egy robotot programoznak, melynek célja bizonyos feladatok végrehajtása. A robot alapvetően tud előre haladni és fordulni, ill. a későbbi pályákon egyéb műveleteket is. A játékosok kiválasztják a saját utasításaikat, majd meghatározott sorrendben azokat végre kell hajtani. Így tehát az éppen nem soron következő játékosnak meg kell próbálni kitalálni, hogy vajon mit léphetnek az előtte lépők. Így a robot vagy célba ér, vagy nagyon eltéved. Mulatságos játék!

Mivel a játékosok nem látják a többiek lapját, "rá kell érezniük", így itt nem jelentkezik az alfa játékos problémája. A leggyengébb láncszem inkább, de nem annyira drasztikus, mint a Hanabiban.

The Crew - Küldetés

A sztori a kilencedik bolygó felfedezésére induló küldetés; egyébként semmi köze sincs a játékmechanizmushoz. A játék mechanizmusa sokban hasonlít a Wizardhoz: színre színt kell tenni, felülütési kötelezettség nincs, az adott színből legnagyobb értéket kijátszó játékos viszi a kört és ő hív. 4 színből van 9-9 kártya, valamint van még 4 fekete, az adu. A játék itt kooperatív. Mindegyik körben meg van, hogy mit kell teljesíteni. Pl. egy bizonyos (kisorsolt) lapot kell adott játékosnak elvinnie; több játékosnak is adott, hogy mit kell vinnie; az elvitel sorrendje is számít stb. Összesen 50 küldetés van a játékban. A játékosok nem kommunikálhatnak egymással, egyetlen kivétellel: mindegyik játékos körönként egyszer (hacsak az adott kör szabálya kifejezetten nem tiltja) adhat információt a játékostársainak úgy, ogy kitesz egy lapot, és ráhelyez egy korongot, jelezve, hogy abból a színből az a legnagyobb, a legkisebb vagy az egyetlen lapja. Másféle információátadás tilos.

Mivel a kézben tartott lapok titkosak, és kommunikálni is tilos, az alfa játékos problémája nem jelentkezik. A leggyengébb láncszem inkább, de messze nem jelent akkora problémát mint a Hanabiban. A küldetések alapvetően teljesíthetőek, így jó játékélményt nyújt.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License