Egy javaslat

Kategória: Társasjátékok.

Amint látható, rendkívül sok társasjáték létezik, és nagyon sok új jelenik meg. Ezekkel több probléma is van:

  • Egész egyszerűen követhetetlen. (E tekintetben is közel kerültünk a szingularitáshoz?)
  • Nem lehet elmélyedni benne. Mindig jönnek az újabb és újabb játékok.
  • Nemigazán alakulnak ki az olyan standard játékok, melyet a világon sok százmillió ember ismer.

Szerintem sokkal jobb lenne, ha lenne típusonként egy társasjáték, és az terjedne el az egész világon, abban lehetne és lenne érdemes igazán elmélyedni, hasonlóan pl. a sakkhoz. Tudom, a mai valóság, az üzleti érdek ez ellen hat, de azért leírom, hátha más is így gondolja.

A klasszikus értelembe vett táblás társasjátékoknak igen sok a közös vonásuk.Az alábbiak jellemzőek ezekre a játékokra, példákkal illusztrálva:

  • A legtöbb játékban létezik többfajta áru. Ezen kívül többnyire értelmezhető a pénz fogalma, valamint a győzelmi ponté. A legtöbb esetben gyakorlatilag arról szól a játék, hogy ezek valami módon keletkeznek és egymásba konvertálódnak, és a végén az nyer, akinek a legtöbb győzelmi pontja gyűlik össze. Valami módon termelődik az áru. A túlzott árufelhalmozást a legtöbb játék valami módon kezeli, pl. valamilyen negatív esemény következtében elveszik, vagy egész egyszerűen olyan a játékszabály, hogy ha valaki a felhalmozásra játszik, akkor hátrányba kerül. Példák:
  • Sok esetben a játékos nem egy, hanem több figurát mozgat, sőt, a figurák száma változhat. Ez esetben megjelenik az élelmiszer fogalma, mellyel meg kell etetni az embereket minden kör végén. Ha ezt egy játékos nem tudja megtenni, valamilyen szankció éri, pl. nyersanyagot vagy győzelmi pontot veszít.
  • Vannak játékok, melyekben létezik a katonai erő fogalma. Sok játékvariánsnál ezt opcionálisan kel lehet kapcsolni, vagy legalábbis jelentőségét csökkenteni.
  • Sok esetben értelmezhető egyfajta fejlődési érték, ami befolyásolja például a fentiek termelésének sebességét, de a győzelmi pontokra is kihat.
  • A játékok többségénél lehet építeni épületeket.
  • A legtöbb esetben közös játéktáblán zajlik a játék, ahol megtörténik a kisebb-nagyobb interakció a játékosok között.
  • A legtöbb játéknál van saját titkos rész is, pl. lapok a kézben. Gyakran a lapok száma korlátozott.
  • Gyakran léteznek események, melyek befolyásolják a játék menetét.
  • Számos esetben léteznek segítők, melyeket "fel lehet bérelni", és ilyen-olyan előnyöket adnak.
  • Tipikusan a különböző lapoknak lehet egymásra hatása, és valójában az szokott a legsikeresebb lenni, akinek sikerül valamilyen szempont szerint kioptimalizálni a lapokat.
  • A játék tipikusan adott számú körből áll.
  • A játékmechanizmus általában olyan, hogy körönként több fázis van. Az elején van egy szerencse alapú fázis, utána a játékosok néhány akciót hajthatnak végre, végül jön az elszámolás. Az akció fázisban gyakran több lépést is tehet a játékos, de tipikusan nem tudja megtenni az összes lehetséges lépést.
  • A játékosok általában egymás után kerülnek sorra, de tipikusan más körében is lehet nyersanyaghoz jutni. Egy másik társasjáték típus az, amikor a játékosok egyszerre lépnek; ez egyébként felpörgeti a játék sebességét is, így talán ha választani lehet, ez utóbbi érdemes választani.
  • Ismétlődő elemek: kezdeti lapátadás a kiegyenlített játék érdekében, a reménytelen helyzetbe került játékos kisegítése, kiegészítések.

Úgy gondolom, hogy a fenti elemekből össze lehetne gyúrni egy olyan absztrakt játékot, melyben benne lenne az eddig összehalmozott össztudás. Ideális esetben "felülről nyitott" módon lehetne megalkotni; a játékgyártók valójában nem új játékokat hoznának létre, hanem kiegészítőket a fentiekre, és a jó ötletek időről-időre bekerülnének az alapjátékba. A játék maga absztrakt lenne, de a gyártóknak lehetőségük lenne sztorit gyártani a játék köré. Több szintű lehetne a játékszabály is:

  • Családi alapjáték: könnyen megtanulható, egyszerűsített változat. Ebben meglenne a termelés, a pénz és a győzelmi pont fogalma. Korlátozottan lehetne fejleszteni is. Az események fixek lennének, a segítő lapok egyszerűek. A katonai rész teljesen ki lenne kapcsolva.
  • Közepes játék: ez lehetne a társasjáték klubok alapértelmezése, melyben megjelenik a katonai rész, a teljes értékű fejlődés, összetettebb, véletlenszerű események és segítők.
  • Gémer játék: különböző kiegészítők kerülnének bele, lenne benne kezdeti lapátadás stb.
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License