Társasjáték bevezető

Kategória: Társasjátékok.

Hol játsszunk?

A legtöbb társasjátékot élőben érdemes játszani, családdal, barátokkal, vagy nyilvánosan meghirdetett társasjáték alkalmakon. Viszont jóval kevesebb szervezést igényel, és sokkal gyorsabban lehet tanulni online. Néhány társasjáték oldal:

  • Board Game Arena - igen sok társasjáték van, bajnokságokat is szokta rendezni. Van egy magyar szekciója: BoardgameArena Magyarország, melyhez tartozik egy Facebook csoport is. A regisztráció ingyenes, bármely játék ingyen játszható, és néhányat kivéve ingyen is indítható. A prémium tagság is elérhető áron van.
  • BrettspielWelt - német társasjáték oldal; sok játék van, de nemigazán sikerült kiismerni magamat benne.
  • Aso Brain Games - összesen 4 játék van, viszont közöttük van a Catan Telepesei, Xplorers néven, mindenféle kiegészítővel. Sajnos csak Java képes böngészővel fut, valamint a regisztráció után kell jó pár napot várni.
  • Yucata - nem ismerem.
  • Tabletopia - nem ismerem.
  • Mattle - nem ismerem.
  • SlothNinja - nem ismerem.

A "társasjátékosok Facebook-ja" a BoardGameGeek, ahol többek között a játékok adatait találjuk meg.

Kikkel játsszunk?

A tapasztalatom az, hogy bárkivel játszhatunk, csak nagyon nem mindegy, hogy kivel mit. Nem vagyunk egyformák, a társasjáték habitusunk is eltérő. A játékosok néhány, valamilyen szempontból negatív "archetípusa" az alábbi.

  • Aki túl komolyan veszi. Az szerintem önmagában nem baj, ha egy játékos komolyan veszi a játékot, sőt, szerintem ez a kívánatos. Ám előfordulhat az, hogy valaki annyira komolyan veszi, hogy már számára nem a társasjáték van az emberért, hanem az ember a társasjátékért. Ha a társaság minden tagja ilyen, akkor nincs probléma.
  • Az analízis paralízisben szenvedő. Az előző minősített esete: minden apró részletet megvizsgál és túlgondolja. Csak egyszerű döntést igénylő játékokat játsszunk egy ilyen ember társaságában, különben másnap reggel is ott fogunk ülni.
  • Aki nem veszi elég komolyan. Ez a "mindegy mit lépek, csak lépjek valamit", vagy "kezdjünk el játszani, de nekem fél óra múlva el kel ugranom valahova" típus. Nem gondolja végig, csak tesz egy lépést. Személy szerint én azt gondolom, hogy ez rosszabb annál, mint aki túl komolyan veszi. Ha valaki kilép a játékból, akkor az elrontja a többiek játékélményét is. Ha megsejtjük, hogy van ilyen a társaságban, akkor érdemes egy könnyedebb, gyors játékkal kezdeni, és elkerülni azt, hogy részt vegyen egy hosszabb, gémerebb játékban, mert az senkinek se lenne jó, hogy ő is részt vegyen benne.
  • A sértődős. Normál esetben a játék végével a játék véget ér. Ez elvileg tautológia, ám sokaknak nem az: később, akár napok, hetek elteltével is felemlegetik azt, hogy mennyire rosszul esett neki az, amikor az egyik játékos olyat lépett, ami számára kedvezőtlen volt, és ez a játékon kívüli alap kapcsolat (pl. barátság) rovására megy. Vannak játékok, amelyeket a sértődésre hajlamos játékosokkal érdemes elkerülni. Ővelük vagy partijátékokat érdemes játszani, vagy olyan táblás játékot, melyben minimális az interakció.
  • A buta. Ez az a típus, aki ugyan ott ül az asztalnál, de nagyon nem látja át a dolgokat. Ő gyakran a többiek játékélményét is tönkre teszi. A tervezés során ugyanis valamennyire feltételezzük, hogy mindenki a számára legoptimálisabbat lépi. Márpedig ha valaki nagyon kilóg a sorból, akkor mások élményét is elrontja. Ideális esetben a játékosok kb. egyforma szinten vannak tudásban, tapasztalatban. Ha van olyan ember a társaságban, akinek csak tapasztalata nincs, akkor érdemes olyan játékot választani, melyben senkinek sincs. Ha viszont általában nem látja át a játékokat, akkor egyszerűbb játékokat érdemes vele játszani.
  • Az igénytelen. Zsíros kézzel megfogja, majd gyűri a lapot. Amikor rá kerül a sor, nem precízen lép, hanem csak úgy "körülbelül". Ha tudjuk, hogy lesz ilyen a társaságban, akkor szerezzünk be kártyavédő fóliát, hozzunk kimondott szabályokat (pl. "enni csak a konyhában, játszani csak a szobában"), és túlzott precizitást igénylő játékokat is kerüljük.
  • A játékromboló. Ez alatt azt értem, aki nem a szerepének megfelelően játszik, és mások játékélményét is rombolja. Egy ilyen játékossal kerüljük a titkos szerepű játékokat.
  • Az öntörvényű. A klasszikus társasjátékok ismérve az, hogy egzakt időpontban kerül sor a játékosra, és egzakt lépéslehetőségek közül választhat. Az öntörvényű felülbírálja a szabályt, "házi szabályokat" vezet be, ráadásul nem előre rögzítve, hanem a játék során vagy utólag. Egy ilyen játékos társaságában is inkább érdemes pörgősebb, egyszerűbb játékokat vagy partijátékokat játszani.
  • A csaló. Ő az, aki szándékosan megszegi a szabályt. Tehát ez nem tudatlanságból történik. Nem jó társaság, és érdemes kerülni, de ha ez nagyon nem lehetséges, akkor csakis olyan játékot játsszunk vele, melyben nem az játékosok lelkiismeretére van bízva a szabály betartása. Pl. vannak olyan játékok, melyben színre színt kötelező dobni - na ilyet ne játsszunk vele!
  • A visszalépő. Ő az, aki utólag rendszeresen meggondolja magát: már bőven a következő játékoson van a sor (vagy még később), de eszébe jut valami, hogy mit lehetett volna jobban csinálni, és utólag korrigálja. Szélsőségesebb esetben ez akkor is bekövetkezhet, amikor ismét rákerül a sor: "az előző fordulómban ezt és ezt is léphettem volna; megengeditek, hogy módosítsam?". Jellemző rá még az, hogy kockás játékos esetén ha számára kedvezőtlent dob, akkor csak "kiesett a kezéből a kocka, ezért új dobás van", de fordítva, ha szemmel láthatóan csak kiesett, de kedvező a dobás, akkor azt tekinti a rendes dobás eredményének. Tipikus példa erre az, amikor leesik a kocka az asztalról, de a földön egyértelmű az eredmény: az ilyen játékosnál ha számára kedvező az eredmény, akkor érvényes, ha kedvezőtlen, akkor érvénytelen a dobás eredménye. A kategória minősített esete az aki, akkor dobál a kockával, amikor máson van a sor, és a legjobbat tekinti a saját dobásának. Ha ilyen játékos is ül az asztalnál, akkor részletesen szabályozni kell mindent: na most kell dobni, és bármi is lesz az eredmény, az érvényes; ha leesik a kocka, akkor mindenképpen újra kell dobni; a valaki lépett, akkor egyértelműen rákérdezni, hogy "végleges?" stb. Az ilyen játékosok miatt vezették be egyébként a sakksportban azt a szabályt, hogy az érintett figurával kötelező lépni (kivéve ha nem lehet szabályosat lépni vele), és a letett figurát kötelező ott hagyni (kivéve ha szabálytalan, de ez esetben is az érintett figurával kötelező lépni). Ez a szabály szigorú: ha az ellenfél figuráját érinti meg valaki, akkor ha szabályos lépéssel le lehet ütni, akkor kötelező leütni, még akkor is, ha az vezérvesztéssel jár. Valamint tilos megfogni a figurákat az ellenfél gondolkodási ideje alatt. A társasjátékban ez a "fekszik, nyugszik" elv.
  • Akinek sohasem jó semmi. Ő a nehéz eset. A "mit játsszunk?" kérdésre már a hatodik javaslatot söpri le érdemi érvelés vagy alternatív javaslat nélkül. Ha egy ilyen játékos jelenlétére is számítunk, akkor érdemes lerögzíteni előre a játékot: ezt és ezt fogjuk játszani, és akinek van kedve, az csatlakozzon.

Végül egy kívülről jövő nehézség: "most vacsora van, hagyjátok abba, és majd utána folytatjátok". A probléma ezzel az, hogy most vagyunk belemélyedve. Ha tényleg abbahagyjuk, akkor az én felosztásom szerint 70% esélye van annak, hogy nem folytatjuk, 30% eséllyel pedig ugyan folytatjuk, de messze nem lesz olyan élvezetes a folytatás, mint volt előtte. Ha ilyesmi előfordulhat, akkor célszerű egyezteti, hogy várhatóan erre mikor kerül sor, és annak megfelelő játékot keresni. Ha fél óra múlva vacsora lesz (ami a gyakorlatban inkább háromnegyed óra), akkor ne kezdjünk bele egy két órás partiba, hanem inkább egy 20 percesbe (ami a gyakorlatban szintén háromnegyed óra lesz).

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License