Scratch áttekintés

A Scratch egy gyerekek számára készített programozási nyelv, melynek segítségével könnyedén meg tudják tanulni a programozás alapjait. A nagykőrösi Arany János Református Általános Iskolában szervezett Scratch tanfolyam tapasztalatai alapján készült ez az oktatóanyag. Egy-egy játék alapjának elkészítése egy 90 perces alkalom anyaga, és az időbe több játék is belefér; a programozás rész kb. 60 perces. A program társoktatója Csécsy László volt.

A tanfolyam során sikerült kitapasztalnunk a lehetőségeket és korlátokat is. A Scratch-ben történő programozásnak én három fázisát (vagy kategóriáját) különböztetem meg:
1. Amikor minden sor kódnak nagyon látványos a hatása. Ez az, ami leginkább alkalmas oktatási célra: viszonylag könnyen és gyorsan lehet látványos eredmény elérni. Valójában ez az, ami miatt megalkották ezt a rendszert. Egy-egy alkalmon az első fázis végéig célszerű elmenni, és eddig érdemes is, ugyanis ez alatt a játék még nem játszható.
2. Az első fázisban megalkotott prototípus továbbfejlesztése. Itt sokkal kevésbé látványos az előrehaladás egységnyi utasításmennyiség beszúrását követően, viszont ezek kellene ahhoz, hogy a prototípusból játék legyen. A kódnövekmény jelentős; pl. a lebegő madár prototípusa és annak kiegészítői között kb. háromszoros. Ez órarendi keretek közé tipikusan nem fér be az időlimit miatt, viszont például a félév végi saját programok megalkotásánál ezeket a részleteket is célszerű megvalósítani.
3. Elég sok mindent meg lehet valósítani Scratch-ben, viszont ebbe a kategóriába tartozó dolgokat már nem érdemes, más rendszerben sokkal egyszerűbb. Ilyen például a játékok olyan szintű kidolgozása, amelyhez már nélkülözhetetlen pl. mátrixok használata. (Például egy mászkálós játékban a háttér minden részének a megfelelő mozgatásához.) Valamint bonyolultabb, pl. rekurziót tartalmazó algoritmusok megvalósítására is érdemes más programozási nyelvet választani. Elvileg lista segítségével készíthetünk vermet, és ott szimulálhatjuk a rekurziót, de ez már túlmutat azokon a kereteken, amilyen célból a Scratch-et megalkották. Az első csoporttal beleestünk abba a hibába, hogy egyértelműen ide tartozó dolgokkal is próbálkoztunk: egy programozó számára érdekes kihívást jelenthet, de oktatási célra már alkalmatlan.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License